Ensisijaisten käyttäytymisen ja biologian erikoistumiskurssi

Yleistä

Ohjelman kuvaus

Syyt kurssin suorittamiseen

Kurssi tarjoaa laadukasta koulutusta, joka mahdollistaa niiden tietojen ja taitojen hankkimisen ja parantamisen, joita tarvitaan primatologian ja siihen liittyvien tieteiden alan ammatillisten ja tutkimustehtävien sekä toiminnan suorittamiseen.126301_primate-ape-thinking-mimic.jpg

Kenelle se on?

Opiskelijoille ja tieteenalojen ammattilaisille, jotka haluavat syventää kädellisten etiologian ja primatologisen tutkimuksen teoreettista ja käytännön tietoa. Tarkemmin sanottuna psykologian, biologian, eläinlääketieteen ja antropologian korkeakoulututkinnon suorittaneet ... tai erityisen kiinnostavat kädellisten käyttäytyminen, kognitio ja niiden biologinen kehitys sekä tieteellisen tiedon soveltaminen. Kurssi on avoin myös ihmisille, joilla on kiinnostusta ja motivaatiota muista kädellisistä ilman yliopistotutkintoa.

pääsyvaatimukset

Kurssi suositellaan mieluiten yliopistotutkinnon suorittaneille. Se on kuitenkin avoin myös kaikille, jotka ovat kiinnostuneita parantamaan tietämistään kädellisistä.

esittely

Primatologiasta on tullut viime vuosina nouseva tieteellinen tiede. Sekä biotieteiden että humanististen tieteiden perusteella kädellisten tutkiminen on viite ihmislajien kehityksen ja evoluution ymmärtämiseen. Samoin muista kädellisistä tehdyistä tutkimuksista ja tiedoista on tulossa perustavanlaatuinen väline trooppisten ekosysteemien säilyttämisessä, joissa ne elävät. Niiden elinkelpoisuus on taattava, koska ne toimivat "sateenvarjolajeina". Kurssin yleisenä tavoitteena on tarjota laadukasta koulutusta, jossa opiskelijat voivat hankkia ja / tai parantaa tietoja ja taitoja, joita tarvitaan primatologian ja siihen liittyvien tieteiden alan ammatillisten ja tutkimustehtävien sekä toiminnan suorittamiseen. Ohjelma tarjoaa päivitetyn, dynaamisen ja osallistavan teoreettisen lähestymistavan, joka antaa mahdollisuuden motivoida opiskelijoiden analyyttistä, reflektiivistä ja kriittistä kykyä käyttäytymiseen, etiologiaan ja kädellisten tunnistamiseen liittyvissä asioissa.

tavoitteet

Päätavoite on hankkia perimatiedot ja taidot, jotka liittyvät kädellisten käyttäytymiseen, hyvinvointiin ja kognitioon. Kurssiohjelma perustuu dynaamiseen ja osallistavaan teoreettiseen lähestymistapaan, jossa opiskelijoiden analyyttinen ja refleksiivinen kyky on motivoitunut poikkitieteellisestä ja integroivasta näkökulmasta.

Tärkeimmät osaamiset ja taidot, joita on tarkoitus kehittää, ovat seuraavat:

  1. Integroida eläinten ja ihmisten käyttäytymisen biologisten perusteiden ja niiden psykologisten toimintojen tuntemus ja ymmärtäminen sekä vertailevalta että fylogeneettiseltä kannalta.
  2. Tulkitse ja reflektoi simpanssien ja ihmisten kognitiivisia (fyysisiä ja sosiaalisia) yhteisiä mekanismeja niiden evoluutioyhteydessä ja poikkitieteellisestä näkökulmasta.
  3. Tuntee ja integroi ihmisen evoluutioon liittyvät pääkäsitteet ja sen soveltaminen primatologian ja ihmisen psykologian alaan.
  4. Arvioi ja arvosta tieteellisen tutkimuksen panosta ammatilliseen tietämykseen ja käytäntöön.
  5. Käytä erilaisia primatologiaan liittyviä dokumenttilähteitä, näytä tarvittavat strategiat tietojen saamiseksi ja arvioi dokumenttipäivityksen tarve.

uramahdollisuuksia

Työskentelen hyödyntämiskeskuksissa ja muissa eläintieteellisissä keskuksissa. Ympäristökasvatus, aktivismi sekä luonnonsuojelu- ja eläinsuojelukampanjat.

opetussuunnitelma

1. Etiologian peruskäsitteet

  • Kädellisten etiologia ja etiologia
  • Eläinten käyttäytymisen tutkimuksen periaatteet
  • Etiologian neljä peruskysymystä
  • Analogia vs. homologia
  • Etiologiset tieteet

2. Biologia ja taksonomia

  • Fylogeny ja evoluutio
  • Kädellisten malli
  • Nykyisten kädellisten taksonomia

3. Kädellisten käyttäytymisen ekologia

  • Elinympäristön leviäminen
  • Trofinen käyttäytyminen
  • Väliaikaisen toiminnan budjetti
  • Paikallinen käyttäytyminen
  • Petoksenvastaiset strategiat
  • Kädellisten etoekologia niiden luonnollisessa elinympäristössä
  • Muiden kädellisten suojeleminen ja säilyttäminen

4. Sosiaalinen käyttäytyminen

  • Organisaatio ja sosiaalinen dynamiikka
  • Yhteistyö ja vastavuoroisuus
  • grooming
  • Kilpailu, aggressio ja sovinto

5. Kognitiiviset ja kulttuuriset näkökohdat

  • Eläinten älykkyyden käsite
  • Tyypit oppimisesta
  • viestintä
  • Kädellisten kielitaidot
  • Määrällinen kapasiteetti, muisti ja havainto
  • Muut monimutkaiset kognitiiviset prosessit
  • Muut yleiset kognitiiviset kyvyt
  • Kulttuurikäyttäytyminen ja välineellinen käyttäytyminen

6. Ontogeneettinen kehitys ja seksuaalinen käyttäytyminen

  • Elämänkaudet kädellisissä
  • Leikkisä käyttäytyminen
  • Lisääntymisstrategiat
  • Seksuaalinen käyttäytyminen: parittelujärjestelmät
  • Seksuaalinen dimorfismi

7. Etiologinen menetelmä

  • Etoprimatologisen tutkimuksen vaiheet
  • Käyttäytymisluokkajärjestelmien kehittäminen
  • Rekisteröintimenetelmät
  • Tekniikat kädellisten käyttäytymisen tutkimiseksi luonnollisessa elinympäristössään
  • Tutkimuksen valmistelu

8. Ihmisen etiologia

  • Tutkimuksen käsite ja laajuus
  • Lajakohtainen käyttäytyminen
  • Kulttuurienväliset opinnot
  • Sisäiset tutkimukset
  • Sosiaaliset laukaisevat

titraus

UdG-säätiön kädellisten käyttäytymisen ja biologian erikoistumiskurssi: Innovaatio ja koulutus

metodologia

Opiskelijat ovat opetus- ja oppimisprosessin todellisia päähenkilöitä. Osallistumisesi on aktiivista ja mukana kurssin alusta alkaen. Arviointi jatkuu koko kurssin ajan toteutettavien käytännön toimien sarjan kautta: kyselylomakkeet, osallistuminen keskusteluihin, asiakirjojen toimittaminen jne. Heillä on käytettävissään opetusmateriaaleja: oppitunnit, lukemat jne. Arvioidaan myös osallistuminen foorumeihin (keskusteluihin), joissa jaetaan yhteistä pohdintaa motivoivia aiheita. Sekä kurssin ohjaaja että koordinaatio auttavat vastaamaan tavoitteisiin, tarpeisiin ja odotuksiin aina.

Arviointijärjestelmä

Arviointi koostuu käytännön toimien suorittamisesta ja myös osallistumisesta viikkojen aikana ehdotettaviin erilaisiin keskusteluihin. Sitä ei arvioida loppukokeen tai lopullisen toiminnan kautta, mutta arviointi on jatkuvaa ensimmäisestä päivästä. Muistiinpanot julkaistaan kurssin ja finaalin aikana, muutama viikko sen päättymisen jälkeen.

Viimeksi päivitetty Marraskuu 2019

Oppilaitoksesta

La Fundació Universitat de Girona: Innovació i Formació (FUdGIF) es la institución creada por la Universitat de Girona (UdG) para fomentar la investigación científica y la docencia en todos los ámbito ... Lue lisää

La Fundació Universitat de Girona: Innovació i Formació (FUdGIF) es la institución creada por la Universitat de Girona (UdG) para fomentar la investigación científica y la docencia en todos los ámbitos de la Universitat de Girona, y estar al servicio de la sociedad de la que forma parte. Näytä vähemmän