Ranskan kielen, sivilisaation ja kulttuurin tohtori (PHD)
Paris, Ranska
KESTO
3 Years
KIELET
Ranskan kieli
TAHTI
Täysaikainen
HAKEMUKSEN MÄÄRÄAIKA
Hakemuksen jättämisen määräaika
AIKAISIN ALOITUSPÄIVÄ
Pyydä aikaisinta alkamispäivää
LUKUKAUSIMAKSUT
EUR 4 000 / per year
OPISKELUMUOTO
Etäopiskelu
Johdanto
Ranskan kielen, sivilisaation ja kulttuurin tohtorintutkinnon (100 % verkossa ja AINOASTAAN ranskan kielellä) tavoitteena on antaa opiskelijoille mahdollisuus hankkia korkeatasoista koulutusta syventämällä tietämystään ranskan kielestä ja kirjallisuudesta sekä niiden kehityksestä vuosisatojen aikana. Käyttämällä asianmukaisia metodologisia välineitä ja syvällistä henkilökohtaista pohdintaa, jota tuetaan laajalla kirjallisuuskatsauksella, heidän tutkimuksensa tulokset voivat edistää aiheeseen liittyvän tietämyksen kehittymistä.
Kohderyhmä: Kulttuuripalvelujen toimijat ja johtajat hallinnossa ja liike-elämässä. Paikalliset ja alueelliset viranomaiset. Kulttuurijohtajat. Kouluttajat, kulttuurin välittäjät, yhdistykset. Tiedotusvälineet. Museot. Kansainväliset ja alueelliset yhteistyöjärjestöt (UNESCO, ranskankieliset järjestöt, AUF, eurooppalaiset kulttuuriohjelmat...°), kansalaisjärjestöt, joilla on kulttuurisia, koulutuksellisia, humanitaarisia ja sosioekonomisia tavoitteita. Kulttuurihankkeiden asiantuntijat. Kulttuuriteollisuus: paperi- ja digitaalinen julkaisutoiminta, audio- ja videotoiminta, dokumenttielokuvat, elokuva, teatteri.
Tohtoriohjelma jakautuu kolmelle vuodelle, ja se alkaa ranskan kielen kysymysten ja tulevaisuudennäkymien, sen historian ja kehityksen sekä tutkimusmetodologian tarkastelulla; lisäksi tarkastellaan keskiajan sekä 1500- ja 1600-luvun kirjallisuutta. Tätä katsausta seuraa väitöskirjan laatiminen.
Toinen vuosi on omistettu ranskalaiselle kirjallisuudelle 1700-luvulta 2000-luvulle, kirjallisuuskritiikin ja ranskalaisen kulttuurin tutkimiselle sekä väitöskirjan kirjoittamiselle.
Kolmantena vuonna tarkastellaan alueellisia kieliä ja vähemmistökieliä, kirjoitetaan tieteellinen artikkeli, tutkitaan ranskalaista teatteria ja elokuvaa sekä tarkastellaan ranskalaisia kulttuurilaitoksia eri puolilla maailmaa. Vuosi päättyy väitöskirjan puolustamiseen.
Pääsymaksut
Opetussuunnitelma
Tyypillisen kurssin rakenne edellyttää, että opiskelijat lukevat yliopiston toimittamia materiaaleja, opiskelevat niihin liittyviä materiaaleja ja tekevät henkilökohtaista tutkimusta valituista aiheista. Oppimisen vahvistaminen voidaan määrittää papereiden, projektien, tietokilpailujen tai kokeiden avulla.
- PHD501 Ranskan kieli: kysymyksiä ja tulevaisuudennäkymiä globalisoituneessa maailmassa: Tämä kurssi tutkii ranskan kielen nykypäivän haasteita kiihtyvän globalisaation yhteydessä. Globalisaatio vaikuttaa yhä useammille aloille liike-elämästä kulttuuriin ja kohtaa ranskan lukuisia haasteita, erityisesti englannin ja muiden kielten kasvavan hallitsevan aseman. Tällä kurssilla analysoidaan ranskan kielen läsnäoloa kansainvälisissä instituutioissa, sen vaikutusta maailman eri alueilla sekä strategioita ja aloitteita, joilla pyritään säilyttämään ja edistämään ranskaa maailmanlaajuisesti. Samalla se tutkii globalisaation vaikutuksia ranskan kieleen ja tapoja, joilla institutionaaliset toimijat ja kansalaiset voivat edistää sen selviytymistä. Monitieteisen lähestymistavan avulla tämä kurssi antaa opiskelijoille mahdollisuuden ymmärtää ranskan kielen kehitystä globalisoituvassa maailmassa ja pohtia sen haasteita, tulevaisuudennäkymiä ja toimia, jotka on toteutettava sen kansainvälisen vaikutuksen takaamiseksi.
- PHD502 Ranskan kieli: Historia ja kehitys: Tällä kurssilla pyritään ymmärtämään ranskan kielen historiallista kehitystä sen alkuperästä nykypäivään. Se antaa opiskelijoille mahdollisuuden ymmärtää kielen kielellisiä muutoksia kautta aikojen sekä niitä aiheuttaneita yhteiskuntapoliittisia tapahtumia. Muinaisten ja nykyaikaisten tekstien analysointi auttaa heitä ymmärtämään paremmin kieltä sen nykyisissä erityispiirteissä.
- PHD503 Tutkimusmenetelmät: Tutkimusta opetetaan käyttäen menetelmiä ja periaatteita, jotka vallitsevat missä tahansa tutkimusobjektin rakentamisen metodologiassa. Tohtorintutkinnon yleisteeman perusteella opiskelijan tulee osata muotoilla oleellisia tutkimuskysymyksiä, täsmentää tutkimusta, rakentaa ongelma, muotoilla hypoteeseja, rajata analyysikorpus, määritellä tutkimusala, työkalut ja objektivoinnin tekniikat ja tulkintaperiaatteet. Ensimmäinen askel tässä on arvioida asiaa ja asiaa koskevan tietämyksen tasoa; tuottaa kirjallisuusluettelo, joka on perusteltu ja selitetty lukemalla arkkeja ja tuottamalla alustavia tietokantoja ja tietoja käsiteltävästä aiheesta. Hänen tulee myös määritellä käytetyt käsitteet, kategoriat ja käsitteet sekä perustella valitun aiheen ajalliset ja tilat.
- PHD504 Keskiaikainen kirjallisuus: Edellisen moduulin täydennyksenä ja havainnollistaen tätä kehitystä, opiskelijan on palattava tähän tärkeään hetkeen siirtymisessä suullisesta sanasta kirjalliseen sanaan ymmärtääkseen, kuinka ranskalla on taipumus korvata latinaa ja miten kansankielet osallistuvat tähän siirtymiseen. Kirjallisuuden ja kulttuurin tuotantoja keskiajalta renessanssiin korostetaan ja analysoidaan: fabliaux, runoja, chansons de gestes, hovikirjallisuutta ja historiallisia kronikoita.
- PHD505 Ranskan kirjallisuus 1500-1600-luvuilta: Kurssi keskittyy tähän tärkeään ajanjaksoon, jolle on ominaista ranskan kielen vahvistuminen kirjallisena kielenä. Suurten sosiokulttuuristen muutosten yhteydessä kirjallisuuden päälajit, kuten romaani, ideakirjallisuus, runous ja teatteri, nousivat ja vakiintuivat. Valittujen tekstien avulla määritämme näiden lajityyppien skannaukset ja muodot sekä analysoimme niiden sisältöä. Niinkin tärkeät kirjailijat kuin François Rabelais ja Michel de Montaigne romaanille tai ideakirjallisuudelle tai Pierre Ronsard ja Joachim du Bellay runoudelle ovat keskeisiä ja tulevat syvällisten analyysien kohteeksi. Teatteri oli näkyvämpi 1600-luvulla, ja merkittävimmät näytelmäkirjailijat, kuten Corneille, Molière ja Racine, analysoidaan vertailevasti tyylin ja kielen innovaatioiden sekä ranskan kielen laadullisten harppauksien kautta.
- PHD506 Väitöskirjaehdotus: Tässä tutkimusprojektin rakentamisen toisessa vaiheessa edistytään ongelman asettamisessa, muotoillaan tärkeimmät kysymykset, joihin jatko-opiskelijan on kohdistettava tutkimuksessaan, muotoillaan hypoteesit ja määritetään työkalut ja tekniikat tutkijan on käytettävä. Työn ensimmäinen luonnos tulee lähettää aiheen arviointia ja validointia varten.
- PHD507 Ranskan kirjallisuus 1700-1800-luvuilla: Tämä kurssi keskittyy ensisijaisesti "valaistumisen" aiheuttamiin muutoksiin filosofian, kirjallisuuden ja teatterin aloilla. Taustalla irtoaminen monarkkisen vallasta ja tuolloin noussut demokratisoitumisvaatimuksesta, oppitunnit keskittyvät aluksi suurten filosofien, Montesquieun, Rousseaun ja Diderot'n työhön, molempien filosofisissa tuotantoissa, joiden tarkoituksena on voittaa sorron. sekä kirjallisissa ja teatterituotannoissaan, joiden tarkoituksena on levittää ajatuksia järjestä ja edistyksestä. Toiseksi vuosisadan kriisien etenemisen yhteydessä vallankumousten ja restaurointien välillä, jossa tekijöiden sitoutumisesta tuli keskeinen tekijä, painotetaan eri virtausten määrääviä tekijöitä (romantiikka). , Realismi, Naturalismi, Symbolismi) kirjallisuudessa, runoudessa ja teatterissa, joiden piti olla tunnusomaista vuosisadalle.
- PHD508 Kirjallisuuskritiikki 1: Tämä ensimmäinen kurssi luo pohjan kirjallisuuskritiikille. Valittujen tekstien perusteella pyritään määrittelemään, mitä kirjallisuuskritiikillä tarkoitetaan; ja sitten tutkia, miten kirjallisuuskritiikki on kehittynyt historiallisesti, sen eri tavoilla analysoida kirjallisia tuotantoja. Kussakin tapauksessa nämä menetelmät perustuvat tutkittavan historiallisen hetken kirjallisiin tuotantoihin.
- PHD509 Ranskalainen kulttuuri: perustuslaki ja evoluutio; populaarikulttuurit, vieraat kulttuurit ja hallitseva kulttuuri: Antropologisista ja sosiologisista lähestymistavoista kulttuurin ja sivilisaation käsitteisiin on kysymys siitä, mikä tekee ranskalaisen kulttuurin erityispiirteistä; näyttääkseen sen rakenteen ja kehityksen sekä sen nykyiset ominaisuudet. Kurssilla ehdotetaan analysoimaan tärkeimmistä teksteistä, mikä lähtee jatkuvuudesta ja mikä lähtee laadullisista uusien kulttuuristen panosten huomioimisen prosesseista, uusista akkulturaatiomuodoista (kulttuuri identiteettinä ei ole muuttumaton ja kerta kaikkiaan annettu; identiteetti, esim. kulttuuri, lähtee pysyvästä keksinnöstä, koska jatkumo näin ollen katoaa lisääntymisen ja sekoittumisen taakse, on kysymys viljelmien paikan näkemisestä. Ranskan muodostaviin sosiaalisiin ryhmiin ja miten ne ovat sulaneet tai vastustaneet ranskalaista sulatusuunia.
- PHD510 Ranskalainen kirjallisuus 1900- ja 2000-luvuilta: 1900-luku merkitsi myös uutta suunnanmuutosta kirjallisessa ja teatterituotannossa. Kahden maailmansodan aikana syntyi uusia suuntauksia ja genrejä. 1800-luvun perinnöt haastavat surrealismi, eksistentialismi ja absurditeoria sekä uusi romaani. Opetus keskittyy näihin uusiin muotoihin ja olosuhteisiin, jotka antavat niille merkityksen ja perustelun. Valittujen tekstien ja teosten kautta pyritään näkemään, kuinka 1900-luku vapautuu edellisellä vuosisadalla syntyneistä konventioista ja mitä uusia kysymyksiä näistä uusista tuotannoista esitetään. Uudessa kontekstissa, jota leimaa globalisaatio, jatkuen 1900-luvulla dekolonisaatiokauden vaikutuksista, jolloin syntyi merkittävä määrä "frankofonista" kirjallisuutta, opetuksessa keskitytään siihen, mikä aiheuttaa leviämisen. ajankohtaisista tuotannoista (teemojen, genrejen, tyylien monimuotoisuus, sitoutuminen/irtautuminen), mikä tekee niistä juuri tämänhetkisiä. Kirjallisuusluettelo sisältää valikoiman tämän hetken merkittävimpiä teoksia, jotka ovat syvällisen tutkimuksen kohteena.
- PHD511 Kirjallisuuskritiikki 2: Tämä moduuli tarkastelee kirjallisuuskritiikin pääkoulukuntien eri näkökulmia: niistä, joissa tulkinta on yhtäläinen teoksen kanssa tai muodostaa osan teoksesta, niihin, jotka ovat enemmän ulkoisia: olivatpa ne muodollisia, sosiologisia, sosiolingvistinen, psykoanalyyttinen tai laajemmin tulkitseva tai jopa journalistinen. Esimerkit suurten teosten vastaanotosta otetaan huomioon.
- PHD580 Väitöskirjan kirjoittaminen: Tutkimuksen edistymistä arvioidaan alalta saadun palautteen ja kerätyn tiedon analysoinnin perusteella. Tällä lukukaudella keskitytään erityisesti tiedon analysointi- ja käsittelymenetelmiin, opetellaan koodaamaan kyselylomakkeita ja käyttämällä haastattelujen käsittely- ja analysointiohjelmistoja. Lisäksi järjestetään koulutusta ristitaulukkojen rakentamiseen ja tulkintaan.
- PHD512 Ranskan kieli sekä alueelliset ja vähemmistökielet: Kurssilla tarkastellaan S1:ssä käsiteltyä ranskan kielen ja alueellisten kielten historiallista suhdetta, jotta voidaan analysoida nykytilannetta, joka johtuu pääasiassa ranskalaisen sosiologisen rakenteen monipuolistamisesta. Ranskan julkiset linjaukset niin sanottujen vähemmistökielten opettamisessa otetaan huomioon ranskalaisen jakobiinimallin valossa. ELCO:n (Teaching of Languages and Cultures of Origin) ja sen uudistusten kautta nykyiset alueellisille kielille tarkoitetut, kuten Ranskan valtion suhteen eurooppalaiseen kieliperuskirjaan määrittävät, keskittyvät menetelmiin. ranskalaisen assimilaatiomallin ja sen mukauttamismuotojen testaamisesta
- PHD581 Journalin kirjoittaminen: Tämän lukukauden aikana tohtoriopiskelijan tulee tuottaa noin 40-sivuinen dokumentti, jossa on lopullisesti selvitettävä: käsitellyn kysymyksen tiedon tila, ongelmallisuus, metodologinen lähestymistapa, alan rajaaminen, data ja analyyttinen työkalut selitetty ja perusteltu sekä alustava palaute kyselystä tai kartoittavista haastatteluista.
- PHD513 Ranskalainen teatteri ja elokuva: tuotanto ja rooli ranskalaisen kulttuurin ja arvojen levittämisessä: Historiallisesta ja sosiologisesta näkökulmasta tarkasteltuna on ensinnäkin kysymys siitä, mikä tekee ranskalaisen teatterin ja elokuvan erityispiirteistä, mikä historiallisesti ja kulttuurisesti, niiden syntymästä tänään perustaa omat ominaisuutensa; ja toiseksi analysoida julkisia politiikkoja, jotka ovat seuranneet niiden kehitystä, jotta voidaan mitata heidän asemaansa nykyään ranskalaisen kulttuurin levittämisessä ja vastaanotossa.
- PHD514 Ranskan kulttuurilaitokset ympäri maailmaa: Kurssi ehdottaa kartoitusta levittämisinstituutioista (kulttuurikeskukset, Alliance française, Frankofonian järjestö, AUF, tutkimuskeskukset ulkomailla, yliopistot, lukiot ja ranskalaiset koulut ulkomailla, ranskalaiset yritykset) ranskalaisen kulttuurin maailmassa; Mikä on sen oma tarina? Mikä on institutionalisoitumisen tapa ja mikä rooli niillä on nykyhetkellä Ranskan edustuksessa ja ranskalaisten arvojen levittämisessä? Kuinka he osallistuvat ranskalaiseen pehmeään voimaan? Kurssi perustuu konkreettisiin esimerkkeihin, erityisesti frankofonian organisaation kehitykseen ja siihen liittyviin kysymyksiin.
- PHD590 Väitöskirjan kirjoittaminen - Puolustus: Viimeinen lukukausi antaa jatko-opiskelijalle mahdollisuuden toimittaa opinnäytetyön ensimmäinen versio. Tämä esitellään seminaarissa, siitä keskustellaan, käydään läpi ja sitten korjataan ja lähetetään julkiseen puolustukseen. Hakijan on tämän jälkeen jättöajan ja vastineen välisenä aikana ehdotettava opinnäytetyöstä poimittua artikkelia julkaistavaksi indeksoidussa lehdessä.