
Maisteri in
Master viestinnän kehittämiseen Malmö University

Johdanto
Kehitysviestintä on monitieteinen tutkimus- ja käytännön ala, jossa yhdistyvät kulttuurin, viestinnän ja kehityksen tutkimukset ja integroidaan ne käytännön kenttätyöhön. Siinä tutkitaan viestinnän käyttöä - sekä välineenä että tapana kuvata sosiaalisten muutosten prosesseja - globalisaation yhteydessä.
Tässä ohjelmassa, jossa opintojen muoto pyrkii edistämään kurssin sisältöä, eteneminen on ryhmädynamiikkaprosessissa sekä itse kurssityössä. Aineen monitieteinen luonne tarkoittaa, että saman sisällön tulisi antaa syvällistä tietoa eri taustoista tuleville opiskelijoille. Yksi tärkeä näkökohta tässä pedagogisessa lähestymistavassa on yhdistää erilaisia kokemuksia. Ryhmän monimuotoisuuden tulisi antaa opiskelijoille syventää tietämystä omasta pääaineestaan ja saada riittävä yleiskatsaus muiden opiskelijoiden akateemisen taustan ja käytännön kokemusten perusteella. Tämä antaa heille mahdollisuuden työskennellä sekä monitieteellisellä että kulttuurienvälisellä tulevaisuuden ammateissaan.
organisaatio
Communications for Development on puoliaikainen opinto-ohjelma. Opintomuoto on yhdistelmä eläviä seminaareja ja verkkoviestintää. Seminaarit (2-3 päivää) ovat pakollisia ja koostuvat luennoista, keskusteluista ja työpajoista. Merentakaisille opiskelijoille, jotka eivät pääse fyysisesti osallistumaan, on mahdollista seurata seminaareja verkossa. Seminaarien välissä opiskelijat suorittavat tehtävät yksittäin ja ryhmissä.
Tässä ohjelmassa, jossa opintojen muoto pyrkii edistämään kurssin sisältöä, eteneminen on ryhmädynamiikkaprosessissa sekä itse kurssityössä. Aineen monitieteinen luonne tarkoittaa, että saman sisällön tulisi antaa syvällistä tietoa eri taustoista tuleville opiskelijoille. Yksi tärkeä näkökohta tässä pedagogisessa lähestymistavassa on yhdistää erilaisia kokemuksia. Ryhmän monimuotoisuuden tulisi antaa opiskelijoille syventää tietämystä omasta pääaineestaan ja saada riittävä yleiskatsaus muiden opiskelijoiden akateemisen taustan ja käytännön kokemusten perusteella. Tämä antaa heille mahdollisuuden työskennellä sekä monitieteellisellä että kulttuurienvälisellä tulevaisuuden ammateissaan.
Ohjelman kuluessa tapahtuu selkeä kehitys tietotekniikan aiheessa ”Kehitysviestintä”. Ensimmäisenä vuonna opiskelijat saavat kattavan yleiskatsauksen globalisaatiosta ja systemaattisen luettelon koko kentästä. Toisena vuonna opiskelijat jatkavat erikoistuneita kursseja, jotka päättyvät riippumattomalla hankkeella, joka keskittyy yhteen alan osa-alueista.
Oppimistulokset
Tieto ja ymmärrys
Ohjelman suoritettuaan opiskelijan on osoitettava:
- ymmärtäminen globalisaatioprosessien sosiaalisista ja kulttuurisista seurauksista tutkimalla perusteellisesti kehitykseen / sosiaaliseen muutokseen liittyvää viestintää koskevia tapaustutkimuksia paikallisessa, alueellisessa ja globaalissa yhteydessä,
- syvällinen tuntemus monista menetelmistä - tekstien analysoinnista etnografiaan ja toiminnan tutkimukseen - viestinnän, oppimisprosessien / pedagogiikan ja kulttuuritilanteiden analysointiin. Nämä menetelmät sisältävät esimerkiksi postikoloniaaliset näkökulmat teoriaan ja identiteetin muodostumiseen,
- tiedot viestinnän ja kulttuuritutkimuksen tärkeistä teoriaosuuksista (kuten osallistava viestintä, semotiikka ja diskurssianalyysi) sekä niiden integroitumisesta ja käytännön soveltamisesta viestintään kehitysprosessien yhteydessä,
- ymmärrys kansainvälisestä kehitysyhteistyöstä ja sen keskeisistä toimijoista moni-, kahden- ja yksipuolisilla toiminta-aloilla sekä kyky analysoida kehityksen nykyisiä suuntauksia, niiden välitystä (upotettuna erilaisiin strategisiin keskusteluihin ja viestintään) ja käytännön soveltamista ja
- ymmärrys useista seuraavista yleisistä teemoista.
- Hallinto, kansalaisuus ja julkinen alue
- Media ja konfliktit / rauhanviestintä
- Identiteettipolitiikka ja sosiaaliset liikkeet
- Terveys, ympäristö ja kestävä kehitys
- Taide, kulttuuriperintö ja sosiaaliset muutokset
Taidot ja kyky
Ohjelman suoritettuaan opiskelijan on osoitettava:
- kyky integroida tietoa ja analysoida, arvioida ja käsitellä monimutkaisia ilmiöitä ja tilanteita kehitysviestinnän alueella, jopa rajoitetulla tiedonsaannilla,
- kyky analysoida media- ja kulttuuriesineitä itsenäisesti ja ilmaista median ja kulttuurin - myös uuden tieto- ja viestintätekniikan - merkitys globaalille kehitykselle ja sosiaalisille muutoksille,
- taito arvioida kommunikaatio-ohjelmia globaalista ja paikallisesta kehityksen näkökulmasta ja pystyä muuntamaan tämä analyysi käytäntöön vaikeissa olosuhteissa ja vähäisillä resursseilla,
- kyky tunnistaa ja muotoilla tutkimuskysymyksiä itsenäisesti ja suunnitella ja soveltuvien menetelmien avulla suorittaa päteviä tehtäviä määräajassa,
- kyky sekä tieteellisesti analysoida että toteuttaa käytännössä opiskelijan itse keräämiä tietoja ja kokemuksia,
- kyky käyttää kehittynyttä kriittistä lähdeanalyysiä tiedonkeruussa, etenkin Internetissä,
- kyky sekä suullisessa että kirjallisessa muodossa esitellä ja keskustella selkeästi johtopäätöksistään sekä niiden perustana olevista tiedoista ja perusteluista vuoropuhelussa eri ryhmien kanssa, ja
- sellaiset taidot, joita vaaditaan osallistumiseksi tutkimus- tai kehitystyöhön tai työskentelyyn muilla pätevillä ammateilla kehitysviestinnän alueella.
Kriittiset taidot ja lähestymistapa
Ohjelman suoritettuaan opiskelijan on osoitettava:
- kyky tehdä arviointeja kehitysviestinnän alalla ottaen huomioon asiaan liittyvät tieteelliset, yhteiskunnalliset ja eettiset näkökohdat ja osoittaa tietoisuuden eettisistä näkökohdista tutkimus- ja kehitystyön yhteydessä,
- näkemyksiä tutkimuksen mahdollisuuksista ja rajoituksista, sen roolista yhteiskunnassa ja ihmisten vastuusta sen käytöstä,
- kyky pohtia kriittisesti kommunikaatioprosessin eri osia ja omaa rooliaan kommunikaattorina tai sovittelijana,
- kyky rajatylittävään yhteistyöhön ja kulttuurien väliseen vuoropuheluun, ja siten oman taustansa ja valta-asemansa kriittiseen itsereflektioon, mukaan lukien työhön liittyvät eettiset kysymykset, ja
- kyky tunnistaa oma lisätietojen tarve ja ottaa vastuu omasta oppimisestaan.
Perspectives
Sukupuoli, etnisyys / muuttoliike kyllästävät koko ohjelman, mutta ne erotetaan erityisen selvästi kursseilta Media, Globalisaatio ja kehitys sekä Viestintä, Media ja kulttuurianalyysi. Ympäristönäkökulman osalta kehitysyhteistyötiedotuksessa korostetaan paikallisia aloitteita ja osallistumista ruohonjuuritasolla kestävän kehityksen saavuttamiseksi.
Sisäänpääsyvaatimukset
- Kandidaatin tutkinto tai vastaava.
- Vastaa englannin kurssia B ruotsalaisessa lukiossa.
Pääsymaksut
Opetussuunnitelma
organisaatio
Communications for Development on puoliaikainen opinto-ohjelma. Opintomuoto on yhdistelmä eläviä seminaareja ja verkkoviestintää. Seminaarit (2-3 päivää) ovat pakollisia ja koostuvat luennoista, keskusteluista ja työpajoista. Merentakaisille opiskelijoille, jotka eivät pääse fyysisesti osallistumaan, on mahdollista seurata seminaareja verkossa. Seminaarien välissä opiskelijat suorittavat tehtävät yksittäin ja ryhmissä.
Tässä ohjelmassa, jossa opintojen muoto pyrkii edistämään kurssin sisältöä, eteneminen on ryhmädynamiikkaprosessissa sekä itse kurssityössä. Aineen monitieteinen luonne tarkoittaa, että saman sisällön tulisi antaa syvällistä tietoa eri taustoista tuleville opiskelijoille. Yksi tärkeä näkökohta tässä pedagogisessa lähestymistavassa on yhdistää erilaisia kokemuksia. Ryhmän monimuotoisuuden tulisi antaa opiskelijoille syventää tietämystä omasta pääaineestaan ja saada riittävä yleiskatsaus muiden opiskelijoiden akateemisen taustan ja käytännön kokemusten perusteella. Tämä antaa heille mahdollisuuden työskennellä sekä monitieteellisellä että kulttuurienvälisellä tulevaisuuden ammateissaan.
Ohjelman aikana tapahtuu selkeää kehitystä erityisaiheessa "Kehitysviestintä". Ensimmäisenä vuonna opiskelijat saavat kattavan yleiskatsauksen globalisaatiosta ja systemaattisen kartoituksen koko alasta. Toisena vuonna opiskelijat suorittavat erikoiskursseja, jotka päättyvät johonkin alan osa-alueeseen keskittyvään itsenäiseen projektiin.
Ohjelman tulos
Tietoa ja ymmärrystä
Ohjelman suoritettuaan opiskelijan tulee osoittaa:
- Ymmärrys globalisaation prosessien sosiaalisista ja kulttuurisista seurauksista tutkimalla syvällisesti erityisiä tapaustutkimuksia viestinnästä kehitystä/sosiaalista muutosta varten paikallisessa, alueellisessa ja globaalissa kontekstissa;
- Syvällinen tuntemus erilaisista menetelmistä - tekstien analysoinnista etnografiaan ja toimintatutkimukseen - osallistumalla viestinnän, oppimisprosessien/pedagogian ja kulttuuristen olosuhteiden analyyseihin. Näitä menetelmiä ovat esimerkiksi postkolonialistiset näkökulmat teoriaan ja identiteetin muodostumiseen;
- Viestinnän ja kulttuurin tutkimuksen tärkeiden teoriaosien tuntemus (kuten osallistava viestintä, semiotiikka ja diskurssianalyysi) ja niiden integrointi viestintään ja käytännön soveltaminen kehitysprosesseihin;
- Kansainvälisen kehitysyhteistyön ja sen keskeisten toimijoiden moni-, kahden- ja yksipuolisten toiminta-alojen ymmärrys sekä kyky analysoida tämänhetkisiä kehityssuuntia, niiden välittämistä (sulautettuna monenlaiseen strategiseen keskusteluun ja viestintään) ja käytännön soveltamista ; ja
- Ymmärrys useista seuraavista yleisistä teemoista.
- Hallinto, kansalaisuus ja julkinen alue
- Media ja konflikti/rauha viestintä
- Identiteettipolitiikka ja sosiaaliset liikkeet
- Terveys, ympäristö ja kestävä kehitys
- Taide, kulttuuriperintö ja sosiaalinen muutos
Taidot ja kyky
Ohjelman suoritettuaan opiskelijan tulee osoittaa:
- Kyky integroida tietoa ja analysoida, arvioida ja käsitellä monimutkaisia ilmiöitä ja tilanteita kehitystä edistävän viestinnän alueella, vaikka tiedon saatavuus on rajallinen;
- Kyky itsenäisesti analysoida media- ja kulttuuriesineitä ja ilmaista median ja kulttuurin – mukaan lukien uusi tieto- ja viestintäteknologia – merkitystä globaalille kehitykselle ja yhteiskunnallisille muutoksille;
- Taito arvioida kommunikatiivisia ohjelmia globaalista ja paikallisesta kehityksen näkökulmasta ja kyetä muuttamaan tämä analyysi käytäntöön vaikeissa olosuhteissa ja vähäisillä resursseilla;
- Kyky itsenäisesti tunnistaa ja muotoilla tutkimuskysymyksiä sekä suunnitella ja asianmukaisten menetelmien avulla suorittaa päteviä toimeksiantoja annetuissa aikarajoissa;
- Kyky sekä tieteellisesti analysoida että käytännössä toteuttaa opiskelijan itsensä keräämää tietoa ja kokemusta;
- Kyky käyttää kehittynyttä kriittistä lähdeanalyysiä kerättäessä tietoja, erityisesti Internetissä;
- Kyky sekä suullisessa että kirjallisessa muodossa selkeästi esittää ja keskustella johtopäätöksistään sekä niiden perustana olevasta tiedosta ja argumentaatiosta vuoropuhelussa eri ryhmien kanssa; ja
- Tällaisia taitoja vaaditaan osallistuakseen tutkimus- tai kehitystyöhön tai työskennelläkseen muissa kehitysviestinnän alan pätevissä ammateissa.
Kriittiset taidot ja lähestymistapa
Ohjelman suoritettuaan opiskelijan tulee osoittaa:
- Kyky tehdä arvioita kehitysviestinnän alalla ottaen huomioon asiaankuuluvat tieteelliset, yhteiskunnalliset ja eettiset näkökohdat ja osoittaa tietoisuutta tutkimus- ja kehitystyöhön liittyvistä eettisistä näkökohdista;
- Näkemyksiä tutkimuksen mahdollisuuksista ja rajoituksista, sen roolista yhteiskunnassa ja ihmisten vastuusta sen käytöstä;
- Kyky pohtia kriittisesti viestintäprosessin eri osia ja omaa rooliaan kommunikaattorina tai välittäjänä;
- Kyky rajat ylittävään yhteistyöhön ja kulttuurienväliseen vuoropuheluun ja siten oman taustansa ja valta-asemansa kriittinen itsetutkiskelu, mukaan lukien työhönsä liittyvien eettisten kysymysten pohtiminen; ja
- Kyky tunnistaa oma lisätiedon tarve ja ottaa vastuu omasta oppimisestaan.
Näkökulmat
Sukupuoli, etnisyys/siirtolaisuus kyllästävät koko ohjelman, mutta ne ovat erityisen merkittäviä kursseilla Media, Globalisaatio ja kehitys ja viestintä, Media- ja kulttuurianalyysi. Ympäristönäkökulmasta Kehitysviestintä painottaa paikallisia aloitteita ja osallistumista ruohonjuuritasolla kestävän kehityksen saavuttamiseksi.