Master viestinnän kehittämiseen
Malmö University
Keskeiset tiedot
Kampuksen sijainti
Malmö, Ruotsi
Kieli (kielet
Englanti
Opintomuoto
Etäopiskelu
Kesto
2 vuotta
Vauhti
Osa-aikainen
Lukukausimaksut
SEK 135 000 / per course *
Hakemuksen määräaika
Pyydä tietoja
Aikaisin aloituspäivä
02 Sep 2024
* täysi lukukausimaksu
Johdanto
Kehitysviestintä on monitieteinen tutkimus- ja käytännön ala, jossa yhdistyvät kulttuurin, viestinnän ja kehityksen tutkimukset ja integroidaan ne käytännön kenttätyöhön. Siinä tutkitaan viestinnän käyttöä - sekä välineenä että tapana kuvata sosiaalisten muutosten prosesseja - globalisaation yhteydessä.
Tässä ohjelmassa, jossa opintojen muoto pyrkii edistämään kurssin sisältöä, eteneminen on ryhmädynamiikkaprosessissa sekä itse kurssityössä. Aineen monitieteinen luonne tarkoittaa, että saman sisällön tulisi antaa syvällistä tietoa eri taustoista tuleville opiskelijoille. Yksi tärkeä näkökohta tässä pedagogisessa lähestymistavassa on yhdistää erilaisia kokemuksia. Ryhmän monimuotoisuuden tulisi antaa opiskelijoille syventää tietämystä omasta pääaineestaan ja saada riittävä yleiskatsaus muiden opiskelijoiden akateemisen taustan ja käytännön kokemusten perusteella. Tämä antaa heille mahdollisuuden työskennellä sekä monitieteellisellä että kulttuurienvälisellä tulevaisuuden ammateissaan.
organisaatio
Communications for Development on puoliaikainen opinto-ohjelma. Opintomuoto on yhdistelmä eläviä seminaareja ja verkkoviestintää. Seminaarit (2-3 päivää) ovat pakollisia ja koostuvat luennoista, keskusteluista ja työpajoista. Merentakaisille opiskelijoille, jotka eivät pääse fyysisesti osallistumaan, on mahdollista seurata seminaareja verkossa. Seminaarien välissä opiskelijat suorittavat tehtävät yksittäin ja ryhmissä.
Tässä ohjelmassa, jossa opintojen muoto pyrkii edistämään kurssin sisältöä, eteneminen on ryhmädynamiikkaprosessissa sekä itse kurssityössä. Aineen monitieteinen luonne tarkoittaa, että saman sisällön tulisi antaa syvällistä tietoa eri taustoista tuleville opiskelijoille. Yksi tärkeä näkökohta tässä pedagogisessa lähestymistavassa on yhdistää erilaisia kokemuksia. Ryhmän monimuotoisuuden tulisi antaa opiskelijoille syventää tietämystä omasta pääaineestaan ja saada riittävä yleiskatsaus muiden opiskelijoiden akateemisen taustan ja käytännön kokemusten perusteella. Tämä antaa heille mahdollisuuden työskennellä sekä monitieteellisellä että kulttuurienvälisellä tulevaisuuden ammateissaan.
Ohjelman kuluessa tapahtuu selkeä kehitys tietotekniikan aiheessa ”Kehitysviestintä”. Ensimmäisenä vuonna opiskelijat saavat kattavan yleiskatsauksen globalisaatiosta ja systemaattisen luettelon koko kentästä. Toisena vuonna opiskelijat jatkavat erikoistuneita kursseja, jotka päättyvät riippumattomalla hankkeella, joka keskittyy yhteen alan osa-alueista.
Oppimistulokset
Tieto ja ymmärrys
Ohjelman suoritettuaan opiskelijan on osoitettava:
- ymmärtäminen globalisaatioprosessien sosiaalisista ja kulttuurisista seurauksista tutkimalla perusteellisesti kehitykseen / sosiaaliseen muutokseen liittyvää viestintää koskevia tapaustutkimuksia paikallisessa, alueellisessa ja globaalissa yhteydessä,
- syvällinen tuntemus monista menetelmistä - tekstien analysoinnista etnografiaan ja toiminnan tutkimukseen - viestinnän, oppimisprosessien / pedagogiikan ja kulttuuritilanteiden analysointiin. Nämä menetelmät sisältävät esimerkiksi postikoloniaaliset näkökulmat teoriaan ja identiteetin muodostumiseen,
- tiedot viestinnän ja kulttuuritutkimuksen tärkeistä teoriaosuuksista (kuten osallistava viestintä, semotiikka ja diskurssianalyysi) sekä niiden integroitumisesta ja käytännön soveltamisesta viestintään kehitysprosessien yhteydessä,
- ymmärrys kansainvälisestä kehitysyhteistyöstä ja sen keskeisistä toimijoista moni-, kahden- ja yksipuolisilla toiminta-aloilla sekä kyky analysoida kehityksen nykyisiä suuntauksia, niiden välitystä (upotettuna erilaisiin strategisiin keskusteluihin ja viestintään) ja käytännön soveltamista ja
- ymmärrys useista seuraavista yleisistä teemoista.
- Hallinto, kansalaisuus ja julkinen alue
- Media ja konfliktit / rauhanviestintä
- Identiteettipolitiikka ja sosiaaliset liikkeet
- Terveys, ympäristö ja kestävä kehitys
- Taide, kulttuuriperintö ja sosiaaliset muutokset
Taidot ja kyky
Ohjelman suoritettuaan opiskelijan on osoitettava:
- kyky integroida tietoa ja analysoida, arvioida ja käsitellä monimutkaisia ilmiöitä ja tilanteita kehitysviestinnän alueella, jopa rajoitetulla tiedonsaannilla,
- kyky analysoida media- ja kulttuuriesineitä itsenäisesti ja ilmaista median ja kulttuurin - myös uuden tieto- ja viestintätekniikan - merkitys globaalille kehitykselle ja sosiaalisille muutoksille,
- taito arvioida kommunikaatio-ohjelmia globaalista ja paikallisesta kehityksen näkökulmasta ja pystyä muuntamaan tämä analyysi käytäntöön vaikeissa olosuhteissa ja vähäisillä resursseilla,
- kyky tunnistaa ja muotoilla tutkimuskysymyksiä itsenäisesti ja suunnitella ja soveltuvien menetelmien avulla suorittaa päteviä tehtäviä määräajassa,
- kyky sekä tieteellisesti analysoida että toteuttaa käytännössä opiskelijan itse keräämiä tietoja ja kokemuksia,
- kyky käyttää kehittynyttä kriittistä lähdeanalyysiä tiedonkeruussa, etenkin Internetissä,
- kyky sekä suullisessa että kirjallisessa muodossa esitellä ja keskustella selkeästi johtopäätöksistään sekä niiden perustana olevista tiedoista ja perusteluista vuoropuhelussa eri ryhmien kanssa, ja
- sellaiset taidot, joita vaaditaan osallistumiseksi tutkimus- tai kehitystyöhön tai työskentelyyn muilla pätevillä ammateilla kehitysviestinnän alueella.
Kriittiset taidot ja lähestymistapa
Ohjelman suoritettuaan opiskelijan on osoitettava:
- kyky tehdä arviointeja kehitysviestinnän alalla ottaen huomioon asiaan liittyvät tieteelliset, yhteiskunnalliset ja eettiset näkökohdat ja osoittaa tietoisuuden eettisistä näkökohdista tutkimus- ja kehitystyön yhteydessä,
- näkemyksiä tutkimuksen mahdollisuuksista ja rajoituksista, sen roolista yhteiskunnassa ja ihmisten vastuusta sen käytöstä,
- kyky pohtia kriittisesti kommunikaatioprosessin eri osia ja omaa rooliaan kommunikaattorina tai sovittelijana,
- kyky rajatylittävään yhteistyöhön ja kulttuurien väliseen vuoropuheluun, ja siten oman taustansa ja valta-asemansa kriittiseen itsereflektioon, mukaan lukien työhön liittyvät eettiset kysymykset, ja
- kyky tunnistaa oma lisätietojen tarve ja ottaa vastuu omasta oppimisestaan.
Perspectives
Sukupuoli, etnisyys / muuttoliike kyllästävät koko ohjelman, mutta ne erotetaan erityisen selvästi kursseilta Media, Globalisaatio ja kehitys sekä Viestintä, Media ja kulttuurianalyysi. Ympäristönäkökulman osalta kehitysyhteistyötiedotuksessa korostetaan paikallisia aloitteita ja osallistumista ruohonjuuritasolla kestävän kehityksen saavuttamiseksi.
Sisäänpääsyvaatimukset
- Kandidaatin tutkinto tai vastaava.
- Vastaa englannin kurssia B ruotsalaisessa lukiossa.
Pääsymaksut
Opetussuunnitelma
Mitä opit
Ensimmäisen vuoden ydinkurssit kolmioistelevat kansainvälisen kehityksen käsitteitä käyttämällä avainsanoja, kuten globalisaatio, kulttuuri, osallistuminen tai mediatisaatio.
Virtuaaliset ryhmätyöt, lyhyet arvostelutehtävät sekä pidemmät esseet ja esitykset auttavat opiskelijoita etenemään kurssin läpi, olemaan yhteydessä kollegoihinsa ja tutustumaan erilaisiin toimintopohjaisiin oppimismuotoihin.
Yksilöllinen palaute ComDev-tiimiltä sekä pidemmät opetusseminaarit ja työpajat viimeistelevät opiskelijoiden luokkahuonekokemuksen.
Toinen vuosi sisältää käytännönläheisen, blogipohjaisen ICT4D-moduulin, tutkimusmetodologian kurssin ja opinnäytetyökurssin. ComDev kannustaa opiskelijoita suorittamaan empiiristä kenttätyötä, pohtimaan käytäntöjään ja tutkimaan vaihtoehtoisia muotoja täydentämään maisterintutkintoprojektejaan.
Lyhyesti sanottuna ComDev edistää tiimityöskentelyä ja helpottaa tiedon ja monipuolisten näkökulmien vaihtoa opiskelijoiden kesken.
Ydin-, kaksivuotiseen, osa-aikaiseen tutkintoon on mahdollista lisätä myös toinen vuosi kokopäiväistä opiskelua tekemällä viestinnän suunnittelun kursseja, valinnainen harjoittelu ja laajennettu opinnäytetyöprojekti.
organisaatio
Kehitysviestintä on puolipäiväinen opiskeluohjelma. Opiskelumuoto on yhdistelmä live-seminaareja ja verkkopohjaista viestintää. Kaksi-kolme päivää kestävät seminaarit ovat pakollisia ja sisältävät luentoja, keskusteluja ja työpajoja. Ulkomailla opiskelijoille, jotka eivät voi fyysisesti osallistua, on mahdollista seurata seminaareja verkossa. Seminaarien välillä opiskelijat tekevät tehtäviä yksin ja ryhmissä.
Tässä ohjelmassa, jossa opiskelumuoto pyrkii edistämään kurssin sisältöä, eteneminen on ryhmädynaamisessa prosessissa sekä itse työselostuksessa. Aineen monitieteisyys tarkoittaa, että saman sisällön tulee tarjota syvällistä tietoa erilaisista taustoista tuleville opiskelijoille. Yksi tämän pedagogisen lähestymistavan suuri etu on, että se yhdistää erilaisia kokemuksia.
Ryhmän monimuotoisuuteen keskittyminen mahdollistaa opiskelijoiden syventää pääaineensa tietämystä sekä saada riittävän yleiskuvan aiheesta muiden opiskelijoiden akateemisen taustan ja käytännön kokemusten perusteella. Tämä antaa heille mahdollisuuden työskennellä sekä tieteidenvälisellä että kulttuurienvälisellä tavalla, olipa heidän tuleva ammattinsa mikä tahansa.
Sukupuoli, etnisyys ja muuttoliike kyllästävät koko ohjelman, mutta ne korostuvat erityisesti kursseilla Media, Globalisaatio ja kehitys ja viestintä, Media- ja kulttuurianalyysi. Ympäristönäkökulmien osalta ohjelma painottaa paikallista aloitteellisuutta ja ruohonjuuritasolla osallistumista, joka tähtää kestävään kehitykseen.
Ohjelman aikana tapahtuu selkeää kehitystä kehitystä edistävän viestinnän alalla. Ensimmäisenä vuonna opiskelijat saavat kattavan yleiskatsauksen globalisaatiosta ja systemaattisen kartoituksen koko alasta. Toisena vuonna opiskelijat suorittavat erikoiskursseja ennen itsenäisen projektin suorittamista, joka keskittyy johonkin alan osa-alueeseen.
Sisällys
Syksy 2024 – lukukausi 1
- Media, globalisaatio ja kehitys (KK620C), 15 op, pakollinen
Kevät 2025 – lukukausi 2
- Viestintä-, kulttuuri- ja media-analyysi (KK621C), 15 op, pakollinen
Syksy 2025 – lukukausi 3
- Mediastrategiat ja -metodologiat (KK629A), 15 op, pakollinen
Kevät 2026 – lukukausi 4
- Kehittämisviestintä: Tutkintoprojekti (KK624D), 15 op, pakollinen
Ohjelman tulos
Tieto ja ymmärrys
Saadakseen maisterin tutkinnon kehitysviestinnässä opiskelijan tulee osoittaa
- Ymmärrys globalisaatioprosessien sosiaalisista ja kulttuurisista seurauksista tutkimalla syvällisesti erityisiä tapaustutkimuksia viestinnästä kehitystä/sosiaalista muutosta varten paikallisissa, alueellisissa ja globaaleissa yhteyksissä
- Syvällinen tuntemus eri menetelmistä - tekstien analysoinnista etnografiaan ja toimintatutkimukseen - osallistumalla viestinnän, oppimisprosessien/pedagogian ja kulttuuristen olosuhteiden analyyseihin. Nämä menetelmät sisältävät aiheita, kuten postkolonialistisia näkökulmia teoriaan ja identiteetin muodostumiseen
- Viestinnän ja kulttuurin tutkimuksen tärkeiden teoriaosien tuntemus (kuten osallistava viestintä, semiotiikka ja diskurssianalyysi) ja niiden integrointi viestintään ja käytännön soveltaminen kehitysprosesseihin
- Kansainvälisen kehitysyhteistyön ja sen keskeisten toimijoiden monenvälisillä, kahdenvälisillä ja yksipuolisilla toiminta-aloilla ymmärrys sekä kyky analysoida ajankohtaisia kehityssuuntia, niiden välittämistä (sulautettuna monenlaiseen strategiseen keskusteluun ja viestintään) ja käytännön soveltamista
- Ymmärrys useista seuraavista yleisistä teemoista: hallinto, kansalaisuus ja julkinen alue; media- ja konflikti-/rauhaviestintä; identiteettipolitiikka ja sosiaaliset liikkeet; terveys, ympäristö ja kestävä kehitys; ja taide, kulttuuriperintö ja sosiaalinen muutos
Pätevyydet ja taidot
Saadakseen maisterin tutkinnon kehitysviestinnässä opiskelijan on osoitettava:
- Kyky integroida tietoa ja analysoida, arvioida ja käsitellä monimutkaisia ilmiöitä ja tilanteita viestinnän alalla kehitystä varten, vaikka tiedon saanti olisi rajoitettu
- Kyky itsenäisesti analysoida median ja kulttuurin esineitä ja ilmaista median ja kulttuurin – mukaan lukien uusi tieto- ja viestintäteknologia – merkitystä globaalille kehitykselle ja yhteiskunnallisille muutokselle
- Kyky arvioida kommunikatiivisia ohjelmia globaalista ja paikallisesta kehityksen näkökulmasta ja pystyä muuntamaan tämä analyysi käytäntöön vaikeissa olosuhteissa vähäisellä resurssilla
- Kyky itsenäisesti tunnistaa ja muotoilla tutkimuskysymyksiä, suunnitella ja asianmukaisten menetelmien avulla suorittaa päteviä toimeksiantoja annetuissa aikarajoissa
- Kyky sekä tieteellisesti analysoida että käytännössä toteuttaa opiskelijan keräämää tietoa ja kokemusta
- Mahdollisuus käyttää kehittynyttä kriittistä lähdeanalyysiä kerättäessä tietoja, erityisesti verkossa
- Kyky sekä suullisessa että kirjallisessa muodossa selkeästi esittää ja keskustella johtopäätöksensä sekä näiden johtopäätösten perustana oleva tieto ja argumentaatio vuoropuhelussa eri ryhmien kanssa
- Tutkimus- tai kehitystyöhön osallistumiseen tai muissa pätevissä ammateissa työskentelyyn kehitysviestinnän alalla vaadittavat taidot
Arviointi ja lähestymistapa
Saadakseen maisterin tutkinnon kehitysviestinnässä opiskelijan on osoitettava:
- Kyky tehdä arvioita kehitysviestinnän alalla ottaen huomioon asiaankuuluvat tieteelliset, yhteiskunnalliset ja eettiset näkökohdat ja osoittaa tietoisuutta tutkimus- ja kehitystyön eettisistä näkökohdista
- Näkemyksiä tutkimuksen mahdollisuuksista ja rajoituksista, sen roolista yhteiskunnassa ja ihmisten vastuusta sen käytöstä
- Kyky pohtia kriittisesti viestintäprosessin eri osia ja rooliaan kommunikaattorina tai välittäjänä
- Kyky rajat ylittävään yhteistyöhön ja kulttuurienväliseen vuoropuheluun ja sitä kautta kriittinen itsetutkiskelu omasta taustastaan ja valta-asemastaan, mukaan lukien hänen työnsä eettisten kysymysten pohtiminen
- Kyky tunnistaa oman lisätietotarpeensa ja ottaa vastuuta oppimisestaan